Як вибрати щітку для фарбування?

Нанесення фарби, лаку або ґрунтовки передбачає використання малярних інструментів, як-от щітка, валик або фарбопульт.

Вони повинні підходити до продукту і бути зручними, щоб ними можна було легко обробити малодоступні місця та великі площі. І якщо йдеться про дерев’яні, металеві або будь-які інші поверхні невеликої або середньої площі, то вибір інструменту для нанесення фарби найчастіше зводиться до того, яку ж купити щітку.

Малярні щітки можуть відрізнятися розмірами, формою і матеріалом щетини. Залежно від товщини й інших характеристик малярна щітка здатна захопити різну кількість матеріалу, і тому для різних типів фарби і різних видів робіт вибирають спеціальну щітку.

Який матеріал щетини краще – натуральний або синтетичний?

У продажу можна знайти малярні щітки, зроблені з натурального ворсу, а також із полімерних синтетичних волокон.

  • Натуральна щетина з використанням свинячого, а також суміші свинячого і кінського волосся відрізняється природною структурою волосин. Це дозволяє таким щіткам прекрасно вбирати фарбу, але водночас під час роботи, наприклад, із водорозчинними дисперсійними матеріалами це може спричиняти перевитрату фарби, оскільки щітка сильно набухає, важчає і перестає бути гнучкою. А ось щодо алкідних продуктів на основі розчинників, то натуральна щетина показує себе набагато краще. До того ж волосся тварин стійке до дії агресивної хімії, і кисті з нього частіше вибирають для лаків, масляних фарб та інших матеріалів на основі розчинників.
  • Синтетична щетина не вбирає воду і до того ж може пошкоджуватися сильними розчинниками. І тому кисті з щетиною на основі поліестеру і поліефіру більше підходять для нанесення фарб, лаків і ґрунтовок на водній основі і, меншою мірою, для органорозчинних матеріалів.

У продажу також можна зустріти комбіновані кисті зі змішаною щетиною з натуральних і синтетичних ворсин. Їх використовують нечасто, і вони чудово підходять для нанесення захисних просоченнь для дерев’яних виробів.

Плоскі і круглі кисті – вибір за призначенням

Від розмірів і форми перетину щітки багато в чому залежить зручність використання інструменту.

  • Щітка - флейц – це найбільш затребувані плоскі малярні щітки для різних видів робіт. Їхня робоча частина може бути завширшки від 25 до 100 мм і завтовшки від 9 до 18 мм. Довжина ворсу пропорційна розмірам, в середньому близько 40-60 мм, що дозволяє наносити фарбу максимально точно й акуратно.
  • Щітка - макловиця зазвичай плоскі – прямокутні або овальні. Часто вони мають змінну ручку. Ширина робочої частини плоских прямокутних щіток - макловиць може становити від 80 до 180 мм, товщина – 30-80 мм, а довжина ворсу – 40-100 мм. Такі кисті здатні увібрати велику кількість фарби, і їх використовують для фарбування поверхонь великої площі, наприклад стін і стель, а також для допоміжних робіт – нанесення шпалерного клею, ґрунтовки або змивання побілки.
  • Круглі кисті теж можуть відрізнятися діаметром, і їх умовно ділять на 2 основних типи – «тонкі» і «товсті» (махові). Тонкі округлі щітки потрібні для фарбування складних місць – ніш, кутів, плінтусів, багетів тощо. Їх використовують у парі з флейцами відповідного розміру. Товсті махові кисті підходять для роботи на великих площах, а також для допоміжних робіт за аналогією з щітками - макловицями.

Крім основних типів щіток є спеціальні інструменти. Наприклад, кисть ракля схожа на невелику прямокутну щітку - макловицю, і їх нерідко плутають. Особливість таких щіток – великий внутрішній простір, який дозволяє захопити значний об’єм матеріалу. Їх застосовують для тих самих цілей, що і щітки - макловиці, а також для ґрунтування і нанесення дисперсійних фарб.

Радіаторні кисті, робоча частина яких розташована під кутом до ручки, зручні для фарбування стиків і ділянок за перешкодами. Для декоративного фарбування і формування тонких смуг потрібні вузькі кисті, а для рівномірного нанесення лаку – спеціальні плоскі щільні кисті.

Натхнення та майстерність

Так чи інакше фарбування не зводиться до вибору щітки, оскільки результат значною мірою залежить і від майстерності виконавця, а не тільки від інструменту. Під час роботи з будь-якою кистю рекомендуємо спочатку спробувати, як нею користуватись, на додатковій деталі або в непомітному місці, і, лише отримавши деякі навички, братися за основне фарбування.

Не сумнівайтеся, домогтися успіху у фарбуванні набагато простіше, ніж здається на перший погляд!

Поділитись